• Arkiv
  • Startsida
  • Naturfenomen

    Nu till boken jag skulle visat för länge sedan, Naturfenomen. En bok som jag känner mig hemma i, verkligen! Jag älskar att se, läsa och höra om sådant.

    Några av författarens egna ord som jag tycker är mycket värda att läsa:
    "Själv njuter jag av att stå en kall vinterkväll under den gnistrande stjärnhimmel som allt för sällan syns. Som amatörastronom har jag gjort så sedan jag var tretton-fjorton år. Tilsammans med glada kamrater låg jag på garagetaken i bostadsområdet Rådmannen i Mariestad och tittade - inte sällan på satelliter som passerade.
    Senare har jag haft förmånen att stå på kolsvarta platser som Australiens och Chiles öknar och La Palmas tillfälligt slocknade vulkaner och där fått möta kosmos på ett sätt som för alltid sätter ett avtryck i själen. För när man står där med tusentals stjärnor tindrande mot en svart bakgrund av tomhet så känner man sig liten. Under några sekunder förstår man att vi människor bara har den här planeten till låns och att jorden i ett kosmiskt perspektiv är ett gruskorn av många gruskorn.
    Samtidigt är jorden det enda vi har. Den är vårt hem. Ett hem fyllt av fantastiska upplevelser och märkligheter. Och den är något som vi måste ta hand om och vårda, varje dag och varje stund."

    Jag skulle så gärna vilja, och jag ska se till att det händer, stå där i Australiens öken och det enda jag har framför mig är en helt fantastisk syn av universum. Vill så gärna att ha en så vacker bild i mitt minne.

    KÖP DEN, LÄS DEN. Handlar om otroliga saker som händer på jorden, med vatten, marken, på himlen osv. Fina bilder är det i den med.


    Kommentarer
    Postat av: jessica

    sv: DU är snygg! :*

    2012-01-14 @ 16:30:02
    URL: http://ihaveamuffin.blogg.se/



    Ditt namn
    Kom ihåg mitt namn

    E-postadress (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Skriv din kommentar här under

    Trackback